fbpx

Aandacht vangen op Instagram: tips over welk beeldformaat het meest geschikt is

Zichtbaar zijn als ondernemer is nog nooit zo makkelijk geweest. We hebben allemaal gratis toegang tot een eindeloos aanbod aan platformen, fora en sociale media. Tegelijkertijd is het (online) zichtbaar zijn ook nog nooit zo moeilijk geweest als ondernemer. En dan kan het formaat van je Instagram foto wel al eens een handje helpen.

Net omdat al die platformen en sociale media zo toegankelijk zijn voor iedereen raak je al snel bedolven onder een massa van andere posts en prikkels. Hoe vang je de aandacht in deze constante overvloed aan tips, posts en goede raad? Hoe spring je er boven uit? Niemand zit tenslotte te wachten op de 534 987ste grijze muis. Toch?

Aandacht is misschien wel het meest kostbare goed dat je kan verzamelen op het internet. Aandacht van je potentiële ideale klanten welteverstaan, die vaak ontspannend zitten te scrollen door een zee van Instagram posts. Hoe kan je ze laten stoppen met scrollen en laten doorklikken naar al dat interessants dat jij te delen hebt?

Deze instagram tips over het formaat van jouw Instagram post of foto helpen jou op goede weg:

Maak het groot!

Vroeger was je bij Instagram gelimiteerd aan de vierkante vorm voor je beeldformaat. De 1:1 verhouding. De breedte moest even lang zijn als de hoogte.

Maar daar kwam een aantal jaren geleden gelukkig verandering in. Tegenwoordig kan je ook foto’s in portretformaat en in landschapsformaat delen.

Je foto’s blijven wel als een vierkantje zichtbaar in je feed, maar tijdens het scrollen zie je het originele beeldformaat.

Beeldformaat vier op vijf

Welk beeldformaat kies je dan best? Dan is mijn antwoord standaard het portretformaat vier op vijf. De verhouding 4:5.

Waarom nu dat formaat? Wel, omdat je met dit formaat de grootst mogelijke oppervlakte invult met beeld. Dat wil zeggen dat jouw foto heel groot op het scrollende schermpje van je potentiële klant verschijnt. En dat is alleen maar positief want daardoor ben je veel moeilijker te negeren.

Vul je die 4:5 nog met een mooi, sprekend beeld dat wat emotie losmaakt bij de kijker dan ben je nog een stapje dichter.

 

Geen beeld zonder woorden

Zet je daarbij nog een zin, titel of vraag die nieuwsgierigheid opwekt, dan scoor je nog beter, want dan zijn mensen geneigd om de hele caption te lezen die je zorgvuldig uitschreef.

Vult die caption een echte behoefte bij je potentiële klant, geeft die een oplossing voor een probleem,… kortom lost je caption de verwachtingen in? Dan is de kans groot dat je gevolgd wordt of dat de volgende post automatisch gelezen zal worden. Want jouw content is hun aandacht waard.

 

Hoe plaats je nu een foto in beeldformaat 4:5 op je Instagram?

Hoe kan je nu die foto’s bewerken voor Instagram? Ik vertrek daarvoor altijd vanuit een verticale foto (portretformaat). Op die manier verlies je tijdens het bijsnijden van de foto enkel wat van de bovenkant en/of onderkant.

Je kan je foto vooraf bewerken of bijsnijden tot het juiste formaat, maar dat hoeft niet als je vanuit een foto in portretformaat (verticaal) werkt. Je duwt dan gewoon op de twee pijltjes links onderaan en kan je foto naar onder en boven schuiven tot je het beeld krijgt dat je wil. Instagram knipt de rest er dan automatisch af tijdens het posten.

Wil je vanuit een landschapsformaat (horizontaal) een portretfoto croppen in verhouding 4:5 dan zal je vooraf je foto zelf moeten bewerken en bijsnijden (1080 x 1350 px). Doe je dat via de pijltjes van Instagram dan krijg je een foto die ook in landschapsformaat gepubliceerd wordt.

Hou er wel rekening mee dat wanneer je vanuit landschapsformaat werkt je veel beeldverlies hebt en dat je compositie misschien niet meer klopt.

Mag ik dan geen ander formaat meer gebruiken?

Natuurlijk wel! Soms vraagt een beeld om in landschapsformaat gepost te worden. Of is de compositie na bijsnijden in verhouding 4:5 echt niet mooi. Dan doe je dat beter niet uiteraard.

Maar als de compositie niet de clue van de foto vormt, dan kies je best voor het grootste formaat. Want in de wereld van online zichtbaarheid en versnipperde aandacht is groter vaak wel beter. Zeker als je ook grote waarde en kwaliteit biedt.


 

10 tips voor briljante branding foto's

10 tips voor briljante brandingfoto's

Ontdek in dit gratis e-book hoe je heel eenvoudig je eigen brandingfoto's kan maken, mét je smartphone. Gewoon helemaal selfie!